سفارش تبلیغ
صبا ویژن
























خدایابگیرازمن هرآنچه که توراازمن میگیرد...

اد بردلی از تیم 60 دقیقه از رانچو راجنیش برای ساخت یک فیلم کوتاه برای نمایش در آخرین برنامه ی روز یکشنبه ، بازدید کرد . برای او ممکن نبود تا مستقیماً با اشو دیدار کند ، به اشو نامه ای حاوی چهار پرسش فرستاد . اشو پاسخ پرسشها را از طریق ما آناند شیلا فرستاد و آن را به بردلی تحویل دادند .

پرسش : تو خدا هستی ؟

اشو : خدا وجود ندارد ، از این رو پرسش بی معنی است . باگوان به معنی خدا نیست ، آن به سادگی یعنی : فرد سعادتمند . همین باور خداوند غیر دموکراتیک است . یا همه چیز خداست یا هیچ چیز خدا نیست .

پرسش : در نامه ای به ویلیام جیمز ، الیور وندل هلمز نوشت : اعتقاد بزرگ زمانی است که فرد برمی گزیند که خدا نیست . لطفا جواب دهبد .

اشو : اعتقاد ربطی به مذهب ندارد . اعتقاد ریشه در چیزی دارد که از آن شناخت نداری . آن نادانی تو را می پوشاند . مذهب باور یا اعتقاد نیست اما شناختن است . کل تاریخ انسانیت نود و نه و نه دهم درصد حماقت بوده است .. به خاطر اعتقاد . اما تمام آن به اصطلاح مذاهب آن را موعظه می کنند ، زیرا آن آسان ترین راه برای استثمار کردن است .
نه ویلیام جیمز چیزی در مورد مذهب می داند ، نه وندل هلمز .

پرسش : روشن بینی چیست ؟ شما یکبار گفتید که آن شبیه شکلات است . درست است ؟ آن برای دنیا چه ثمری دارد ؟

اشو : روشن بینی رسیدن به این شناخت است که چیزی برای دانستن وجود ندارد . به زبان دیگر ، هستی یک راز است و هیچ راهی برای توضیح دادن آن وجود ندارد . دانستن آن و زیستن آن عقلانی نیست ؛ آن یک مزه است .. به همین خاطر من آن را مثل شکلات نامیده ام . یا آن را چشیده ای یا نچشیده ای . حالتی بین این دو وجود ندارد .

پرسش : همه ی پیروانی که شبیه شما هستند ، قادر به نفوذ در توده ی مردم بودند ؟ یا هستند ؟ کسی از آنها روشن بین شده است ؟ ... پاپ ژان پل ، رابی بعل شمتوف ( استادی خوش نام که آموزش می داد انسان بیشتر از طریق لذت و شادی به خدا می رسد تا غم و اندوه ) ، مارتین لوتر کینگ ، هیتلر .

اشو : مذهب کاملاً شخصی است . یک تجربه ی خصوصی همچون عشق است . در واقع ، راهی وجود ندارد تا بتوان فهمید که هیتلر تجربه ای از عشق داشته یا نه . اکثراً از طریق کلمات و اعمال آنها می توانیم استنباط کنیم :
پاپ ژان پل یقیناً روشن بین نشده است .
و رابی بعل شمتوف یقیناً روشن بین شده است .
مارتین لوترکینگ مرد خوبی است ، اما روشن بین نشده است .
و یقیناً آدولف هیتلر روشن بین نشده و نمی تواند بشود .
یک روشن بین واقعی میلی به نفوذ در توده ی مردم ندارد . اگر آنها تحت تأثیر قرار می گیرند ، این موضوع دیگری است .


نوشته شده در شنبه 91/2/9ساعت 1:55 عصر توسط angel نظرات ( ) |


آخرین مطالب
» ماه تولد شما و ماه تولد معشوقه تان برابر با سرنوشت رابطه........
تست روانشناسی عااااااااااااااااااالی!!!!!!!!!!!!!!!!1

جملاتی زیباتر...
کوتاه اما زیبا...
جملاتی خواندنی از بزرگان ....
سلام عزیزم....
یادته...
عشق زمینی دروغه...عشق فقط برای خداست...
نوشته های تک از اشو
واپسین نوشته های گابریل گارسیامارکز...
[عناوین آرشیوشده]

Design By : RoozGozar.com